1 مارس 2022 - تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از مطالعات موجود، نشان می دهد که بین 30 تا 60 دقیقه فعالیت ورزشی برای تقویت عضلات در هفته با 10 تا 20 درصد کاهش خطر مرگ به هر علت و به ویژه مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان مرتبط است.

این نتایج به صورت آنلاین در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

این یافته ها مستقل از ورزش هوازی هستند. اما این تجزیه و تحلیل به منحنی J شکل برای اکثر نتایج اشاره می کند، شواهد قطعی از اینکه فعالیت بیش از یک ساعت در هفته برای تقویت عضلانی، خطر مرگ را بیشتر کاهش می دهد، وجود ندارد.

در دستورالعمل‌های فعالیت بدنی، فعالیت‌های منظم تقویت عضلات به بزرگسالان، در درجه اول به دلیل فواید شناخته شده ی این فعالیتها برای سلامت عضلات اسکلتی توصیه شده است. نمونه هایی از این فعالیت ها شامل بلند کردن وزنه، کار با نوارهای مقاومتی؛ شنای روی زمین(push-ups)، دراز و نشست و اسکات؛ و باغبانی سنگین مانند حفر زمین و بیل زدن، می شود.

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که فعالیت تقویت عضلات با خطر کمتر مرگ مرتبط است، اما مشخص نبود که «دوز» بهینه ی این نوع فعالیت باید چه مقدار باشد.

در تلاش برای یافتن پاسخ این سوال، محققان پایگاه‌های اطلاعاتی تحقیقاتی را برای مطالعات مشاهده‌ای آینده‌نگر مرتبط بررسی کردند که شامل بزرگسالان بدون مشکلات عمده سلامتی می‌شد که حداقل به مدت 2 سال تحت نظارت قرار گرفته بودند.

تجزیه و تحلیل نهایی شامل 16 مطالعه از میان 29 مطالعه ای بود که در ابتدا انتخاب شدند. اولین مطالعه در سال 2012 منتشر شده بود و بیشتر مطالعات در ایالات متحده آمریکا و بقیه در انگلستان، اسکاتلند، استرالیا و ژاپن انجام شده بودند. حداکثر دوره نظارت 25 سال به طول انجامیده بود.

تعداد شرکت کنندگان در این مطالعه از تقریباً 4000 تا تقریباً 480000 متغیر بود و افراد شرکت کننده در محدوده سنی 18 تا 97 قرار داشتند. دوازده مطالعه شامل مردان و زنان بود. دو مطالعه فقط شامل مردان و 3 مطالعه فقط شامل زنان بود. تمام مطالعات انواعی از ورزشهای ایروبیک یا سایر فعالیت‌های بدنی و همچنین فعالیت‌های تقویت عضلات را شامل می شدند.

تجزیه و تحلیل داده‌های تلفیقی نشان داد که فعالیت‌های تقویت عضله با 10 تا 17 درصد کاهش خطر مرگ به هر دلیلی و همچنین کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، سرطان، دیابت و سرطان ریه مرتبط است.

هیچ ارتباطی بین تقویت عضلات و کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان روده، کلیه، مثانه یا پانکراس یافت نشد.

منحنیJ شکلی بین مدت زمان فعالیت های تقویت عضلات و خطر مرگ و میر مشاهده شد، با حداکثر کاهش خطر بین 10 تا 20 درصد برای حدود 30 تا 60 دقیقه در هفته فعالیت های تقویت عضله برای مرگ به هر علتی، مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و همه سرطان ها.

یک ارتباطL شکل برای دیابت مشاهده شد، با کاهش خطر بزرگ تا 60 دقیقه در هفته فعالیت های تقویت عضلانی، که پس از آن یک کاهش تدریجی وجود داشت.

تجزیه و تحلیل مشترک، تقویت عضلات و فعالیت های هوازی نشان داد که کاهش خطر مرگ به هر علت، مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی و سرطان با ترکیب این دو نوع فعالیت حتی بیشتر بود: به ترتیب کاهش 40، 46 و 28 درصدی.

محققان محدودیت‌های خاصی را برای یافته‌های خود تصدیق کردند، که یکی از اصلی‌ترین آنها این بود که داده‌های تنها چند مطالعه برای هر یک از نتایج با هم ادغام شدند. مطالعات مورد بررسی همچنین بر ارزیابی افراد از میزان فعالیت‌های تقویت عضلات خود، تکیه داشتند.

از آنجایی که اکثر مطالعات در ایالات متحده انجام شده‌اند، ممکن است نتایج به‌طور گسترده‌تر قابل استفاده برای سایر کشورها نباشند، محققان همچنین افزودند که مطالعات وارد شده همگی به جای آزمایشات بالینی، مشاهده‌ای بوده‌اند.

آنها نوشتند که با توجه به ارتباط هایJ شکل، پتانسیل حجم بالاتر فعالیت های تقویت عضلات در کاهش خطر مرگ، نامشخص است.

اما آنها نتیجه گیری نمودند که ترکیبی از تقویت عضلات و فعالیت‌های هوازی ممکن است مزایای بیشتری برای کاهش خطر مرگ به همه علل، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و خطر مرگ و میر ناشی از همه ی سرطان ها داشته باشد.

با توجه به اینکه داده‌های موجود محدود هستند، مطالعات بیشتری - مانند مطالعاتی که بر جمعیتی متنوع‌تر متمرکز شده‌اند - برای افزایش قطعیت شواهد مورد نیاز است.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/30-60-mins-of-weekly-muscle-strengthening-activity-linked-to-10-20-lower-death-risk